Friday, December 19, 2008

Δεκέμβριος 2008

Ανάμεσα σε δυο πικρές στιγμές δεν έχεις καιρό μήτε ν’ ανασάνεις
ανάμεσα στο πρόσωπό σου και στο πρόσωπό σου
μια τρυφερή μορφή παιδιού γράφεται και σβήνει.

(Γ. Σεφέρης)

Αθήνα. Συνοικία Εξάρχεια: Δεκέμβριος 2008. Ένας 15χρονος μαθητής δολοφονημένος από τη σφαίρα ενός ειδικού φρουρού και η χώρα δεν θα ναι ξανά εκείνη που ήταν. Η σφαίρα εκτός από τον Αλέξη Γρηγορόπουλο χτύπησε την καρδιά της ελληνικής κοινωνίας, την καρδιά του ελληνικού κράτους. Ενός κράτους που με σύνθημα «σεμνά και ταπεινά» ανέχεται, υποθάλπει και συχνά εμπεριέχει τη διαφθορά.

Η άδικη δολοφονία ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Η συσσωρευμένη αγανάκτηση ξέσπασε σε μια χώρα όπου τα σκάνδαλα διαδέχονται το ένα το άλλο, (με κορυφή του παγόβουνου το τελευταίο της μονής Βατοπεδίου του Αγίου Όρους,). Σε μια χώρα με υποβαθμισμένο σύστημα υγείας, με προβληματική Παιδεία, με απαξιωμένα διπλώματα και με τον νέο άνθρωπο να βλέπει μπροστά του μια καριέρα που αποτιμάται στην καλύτερη περίπτωση σε μηνιαίο μισθό 700 ευρώ. H αγανάκτηση πάτησε πάνω στη τραγική δολοφονία και εκδηλώθηκε σε ολόκληρη σχεδόν την Ελλάδα.

Πάνω στο νεκρό παιδί παίχτηκε ένα θλιβερό διχαστικό παιχνίδι, γεμάτο ηθικολογίες και ψευδοδίλημματα. Ακουστήκαν πολλά παραμύθια, γεγονότα μεγεθύνθηκαν και διαστρεβλωθήκαν. Η ελληνική τηλεόραση ως συνήθως σπεκούλαρε λαϊκίζοντας ασύστολα και τα κουτσομπολίστικα σόου μετακινήθηκαν από την εις βάθος ανάλυση του αφρού, στην αφρώδη ανάλυση της ουσίας. Στα σαλονάκια των hostess τα παιδιά από emo έγιναν «οργισμένοι έφηβοι». Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση προσπάθησε να έχει όσο το δυνατόν μικρότερο πολιτικό κόστος, και φυσικά απέτυχε με την αντιφατική, φοβισμένη της πολιτική που την κατέστησε θεατή στα γεγονότα, ενώ ο ίδιος ο πρωθυπουργός ασκείτο σε θεωρητικά διαγγέλματα στα οποία επαναλάβανε γενικολογίες.

Η εξέγερση ειναι η γλώσσα όσων δεν εισακουγονται, έλεγε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ. Ποτέ θα ακουστούν λοιπόν οι νέοι άνθρωποι, οι απελπισμένοι , οι ταλαιπωρημένοι νέοι, εκείνοι που δεν βλέπουν μπροστά τους τίποτα - μέλλον, υγεία, ασφάλεια, δημιουργία -, οι νέοι εκείνοι νιώθουν το κράτος μπαμπούλα, αντίπαλο, εχθρό και τα οποία οι περισσότεροι φρόντισαν να αφορίσουν με δυο κουβέντες; Πότε θα ακουστεί ο βαθύς πυρήνας των στερημένων, των αποπροσανατολισμένων, των απελπισμένων; Ο στερημένος, εκείνος που δεν έχει δικαίωμα στο δρόμο, όταν βρει την ευκαιρία να εκδηλωθεί, θα γίνει ο βασιλιάς της νύχτας και θα την πυρπολήσει. Το θέμα είναι πώς τον στιγμιαίο αυτοκράτορα της νύχτας θα τον κάνεις ισότιμο διεκδικητή της μέρας.

Όλες οι αντίστοιχες ταραχές, από το Μπρίξτον και το Λος Άντζελες μέχρι τη Γένοβα και το Παρίσι είχαν ως αφορμή την αστυνομική βία. Στην ουσία όμως ήταν μια ευκαιρία για τον κόσμο που είναι αποξενωμένος από την κοινωνία, εκείνον που το σύστημα περιθωριοποιεί, προσβάλλει και ευνουχίζει, εκείνον τον κοινωνικά, ψυχολογικά και χωροταξικά γκετοποιημένο, να βγει στους δρόμους και να εκδηλωθεί.

Μιλάνε για βία. Βία κατά της τζαμαρίας, του κάδου απορριμμάτων, βία κατά των περιουσιών του απλού κοσμάκη. Ξεχνάμε όμως σε πια ουσιαστική βία είχε φτάσει η ελληνική κοινωνία πριν τις 9 μμ του Σαββάτου της 6ης Δεκεμβρίου; Μια βία που ως πολίτες είχαμε ποτιστεί επί χρόνια σε τέτοιο βαθμό, ώστε να την είχαμε σχεδόν απορροφήσει, είχαμε αρχίσει να την θεωρούμε φυσιολογική.

Πριν από 4 χρόνια ήμασταν μια μετολυμπιακη πόλη με αναπλασμένα και φωταγωγημένα ακίνητα που έμοιαζε να έχει να μέλλον. Το μακιγιάζ κατέρρευσε σε χρόνο ρεκόρ, το μπότοξ ξεφούσκωσε και οι ρυτίδες φάνηκαν. Οι φωταψίες έσβησαν γρήγορα και ξαναγυρίσαμε στο γκρίζο. Η κοινωνική αποσύνθεση, η αίσθηση του αποκλεισμού, τα απίστευτα σκάνδαλα, καλύπτονταν από τα ξύλινα λόγια που εξέφεραν ομιλούσες ομοιόμορφες κεφαλές. Ταυτόχρονα κάθε βράδυ ακούγαμε για παραβιάσεις νόμων που κάνουν οι ίδιοι οι τηρητές των νομών. Και οι μεν νοικοκυραίοι απλά κουνάγανε το κεφάλι. Οι απελπισμένοι όμως κάποια στιγμή θα έσπαγαν, και έσπασαν. Και τα έσπασαν.

Ίσως φυσικά δεν είναι μόνο ελληνικό το φαινόμενο. Όλα όσα φάνταζαν λαμπερά στον δυτικό πολιτισμό αρχίζουν πλέον και δείχνουν και το σκοτεινό τους πρόσωπο. Κερδίσαμε την ατομικότητα, κερδίσαμε το εγώ αλλά καταλήξαμε μόνοι, εγωκεντρικοί, αποξενωμένοι, με διαλυμένες σχέσεις. Όμως, εκεί που αυξάνεται ο κίνδυνος αυξάνεται επίσης αυτό που σώζει, έλεγε ο Χέλντερλιν. Όσο μια κρίση βαθαίνει, τόσο δυναμώνει και η συνείδηση σοβαρότητας του προβλήματος.

Εκείνο που θα έπρεπε να κυριαρχεί σήμερα είναι προβληματισμός, προσπάθεια ερμηνείας. Με ανοιχτά μάτια και αυτιά να ψάχνουμε για λύσεις. Λύσεις εδώ και τώρα που θα πρέπει να βασίζονται στην αποκωδικοποίηση των ηχηρότατων μυνηματων που στέλνονται.

Το κληροδότημα μαζεύτηκε από τις άλλες γενιές και τώρα εισπράττεται το εφ άπαξ. Κάποτε ο εχθρός είχε όνομα: ήταν ο ναζισμός, η χούντα, η επάρατος δεξιά… Σήμερα η διαφορά είναι ότι ο εχθρός υπάρχει παντού, εξαερωμένος στην ατμόσφαιρα, πανταχού παρόν, και, το χειρότερο, ενίοτε γοητευτικός.

Η λέξη «κουκουλοφόροι» μονοπώλησε την επικαιρότητα τις τελευταίες βδομάδες. Όμως οι αληθινοί κουκουλοφόροι δεν είναι πια στα Εξάρχεια, στην πλατεία Συντάγματος ή στην πλατεία Ομονοίας. Δεν είναι οι εκατό διακόσιοι γνωστοί άγνωστοι. Είμαστε όλοι εμείς, ολόκληρη η κοινωνία, και πλέον οφείλουμε να βγάλουμε τις μάσκες και να δούμε κατάματα τη νέα γενιά.

Friday, October 31, 2008

Νοστος


Όλα εχουν ενα τέλος... Σιγα σιγα τα μαζευουμε λοιπον κι αρχιζει το δημερο ταξιδι τςη επιστροφής. Οι 47 αυτες μερες στις ΗΠΑ ηταν αποκαλυπτικες. Επιβεβαιωσαν, απομαγευσαν, (επι) μαγευσαν, προέκτειναν, αλλαξαν.

Χτες στο Chateau Μarmont συζητουσαμε με το Χαρη για το σεναριο της ταινιας μας που ταυτοχρονα μου εχει δωσει και την ιδεα για το νεο μυθιστορημα. Η εκκινηση ηταν η ιδια αλλα το σεναριο με εχει παει κατα Δυση και το βιβλιο κατα Ανατολη. Κυριολεκτικα. Το ενα Αλγεβρα, το αλλο Φωτια. Οι μισοι χαρακτηρες ειναι διαφορετικοι, τα γεγονοτα αλλαζουν. Το σεναριο με πεταει απο σκηνη σε σκηνη, ενα οπτικο hypertext, το μυθιστορημα με κατεβαζει στα βαθη. Ωστοσο προκειται γαι μια εξαιρετικά γονιμη εμπειρια ως προς την προσεγγιση της αφηγησης per se.
Ιδωμεν.

Η βραδια ηταν υπεροχη, η αυλή του ξενοδοχειου φωτισμενη καταπληκτικα και ο καλιφορνεζικος αερας επαιρνε τις εικονες και τις μετεφερε στην Αθηνα, εκει που τριγυριζουν οι ηρωες, στα Εξαρχεια, στην Κυψελη στο κεντρο.

Επσιτρεφω ποσταροντας δυο φωτογραφιες μια από την αρχη και μια απο το τελος του ταξιδιου. Μετα απο τρια χρονια στην μπλογκοσφαιρα ισως για πρωτη φορα ενιωσα το ποσο ενδιαφερον μπορει να ειναι το μπλογκινγκ για εναν συγγραφεα.

Ευχαριστω οσους παρακολουθησαν αυτη τη διαδρομη μαζι μου και πάμε παρακατω...



Thursday, October 30, 2008

La Confidiential

Εδώ, στο υβριδικό Λος Άντζελες, το ταξίδι πλησιαζει προς το τελος του. Ηδη προχτες είχα το 20ο event στο πανεπιστημιο San Bernandino.
Ταυτόχρονα η προεκλογική περιοδος μπαινει στην τελευατια ευθεία, με τον Ομπάμα να προηγείται καθαρα και τον κόσμο να κρατάει την ανάσα του.

Ο "άνθρωπος από το μέλλον" ειναι κι αυτός ενας υβριδικός χαρακτηρας, μια προσωπικότητα που συνοψιζει ενα σωρο χαρακτηριστικα μιας "κατασκευασμενης πατριδας" που φτιαχτηκε απο ανθρωπους που δραπετευσαν απο τον ευρωπαικό εφιαλτη και κατελαβαν μια ανεπεξεργαστη αχανη εκταση, κανοντας την μεσα σε 250 χρονια μαι υπερδυναμη που φερει ολες τις παιδικες αρρωστιες ενος τοπου χωρις ιστορια (αλλα με δανεικές ολες τις ιστοριες του κοσμου) μια δημοκρατίας που στηθηκε με βαση ανθρωπιστικα κειμενα υψιστης αξιας και που τα τελευταια 60 χρονια, ανημπορη να τιθασσευσει τα του (πολυπολιτισμικου) οικου της εξαγει τη νευρωση της σε ενα σωρο σημεια του πλανητη.


Εδω γυριστηκε το Μπλειντ Ρανερ. Ενα εργο προφητικο που σημερα μοιαζει ανατριχιαστικα πιο κοντινο. Στην αμερικη η διαστημικη τεχνολογια συνυπαρχει με τις μνημες του Φαρ Ουεστ. Ο υβριδικος Ομπαμα με την "τρελοαμερικανα" Πέιλιν, ο καουμποι με τον καθηγητη.


Η "πτηση" συνυπαρχει με το "δρομο". "On the Road" και NASA. Η γραμμικη αφηγηση και ο κατακερματισμος. Ο Μαρκ Τουειν και ο Τομας Πιντσον. Η αχανης πεδιαδα και το υπερηχητικο ασανσερ. Τα βλαστοκυτταρα και χαμπουργκερ.

Και για εναν ευρωπαιο μεγαλωμενο με τους αμερικανικη μυθολογια του σινεμα, της λογοτεχνιας, τςη ποιησης, της φωτογραφιας, των εικαστικων, μια μοναδική ευκαιρία να "τεσταρει" το φαντασιακό με το αυθεντικο. Τις 45 αυτες μερες αλλες φορες η πλαστιγγα εγερνε προς τη μια και αλλες προς τη αλλη πλευρα.

Τριγυρνωντας στο Χολιγουντ, στα ξενοδοχεια, τρωγωντας σε σπιτια φίλων, το "Ιερό Δασος" απομαγευεται, γινεται μια γειτονια "αγγελων" εκπεσόντων η μη,


Ο χωρος του βιβλιοπωλειου φλουταρει, τα κειμενα κυματιζουν, οι λεξεις χορευουν, η μνημη γινεται μελλουσα και το "τωρα" πυκνώνει.
Kαι οπως λεει ο ποιητης
"Ο δρόμος εξακολουθεί, με ανάλογα στοιχεία και από παντού πάντα περνά (Γκραν Kάνυον, Mακροτάνταλον, Aκροκεραύνια, Άνδεις) από τις όχθες του Γουαδαλκιβίρ που όλη την Kόρδοβα ποτίζει, από τις όχθες του Aμούρ και από τις όχθες του Zαμβέζη, ο δρόμος από παντού περνά, σκληρός, σκληρότατος παντού, τόσο, που πάντοτε αντέχει, στα βήματα όλων των πεζών και στην τριβή των βαρυτέρων οχημάτων, μέσ' από πόλεις και χωριά, βουνά, υψίπεδα και κάμπους, από τις λίμνες τις Φινλανδικές, την Γη του Πυρός και την Eστραμαδούρα, έως που ξάφνου, κάθε τόσο, μια πινακίς, μη ορατή παρά στους καλουμένους, πάντα εμφανίζεται για τον καθένα, όπου και αν βρίσκονται οι γηγενείς και οι ταξιδιώται, μια πινακίς με γράμματα χονδρά και απλά που γράφει: "Tέρμα εδώ. Eτοιμασθήτε. O ποταμός Aχέρων".
[...]
"Kαι ο δρόμος εξακολουθεί, σκληρός, σκληρότερος παρά ποτέ, σκυρόστρωτος ή με άσφαλτο ντυμένος, και μαλακώνει μόνο, όποια και αν είναι η χώρα, όποιο και αν είναι το τοπίον, κάτω από σέλας αγλαόν αθανασίας, μόνον στα βήματα των ποιητών εκείνων, που οι ψυχές των ένα με τα κορμιά των είναι, των ποιητών εκείνων των ακραιφνών και των αχράντων, καθώς και των αδελφών αυτών Aγίων Πάντων".

Και ιδου ένας ακραιφνης και αχαρντος ποιητης, εκεινος που στα 18 μου, μου εξηγουσε τη σχέση του Εμπειρικου με το Γκραν Κάνιον, του Φροιντ με τον Φορντ, του Κόνραντ με τονΑμλετ (για οσους δεν καταλαβαινουν).
Εικονιζεται σε μια αγαιογραφια- τοιχογραφια σε ενα τοιχο στη Venice Beach...
Υβριδιο κι εκεινος μιας αλλης εποχης, πιο "αργης" αλλα εξ ισου αγριας.
Μιας διαδρομης απο το Λος Αντελες ως το Περ Λασεζ.
Ο ποταμος Αχερων ειναι για ολους , οπως κι η διαδρομη απο την κραυγη στο λίκνο. Το ζητημα ειναι πως θα τη διασχισει κανεις.
Υπακουοντας σε τι, εξον από "την καλα μασκερεμενη Μοιρα".

Monday, October 27, 2008

Los Angeles, Beverly Hills photos

Το αχανες Λος Άντζελες.
Ολα εδω ειναι ηρεμα ενω η τελευταια βδομαδα πριν της εκλογες βρισκει τον Ομπαμα να προηγείται με μεγαλη διαφορα


Εισοδος καταστηματος ρουχων.

Παντου φοινικες.
H συναντηση στο Loyola Marymound με αφησε με τις καλυτερες εντυπωσεις. 80% από τους παρευρισκόμενους ηταν ελληνικής καταγωγης. Ευχαριστω τον Πιτερ γαι την οργανωση.
Αργοτερα στο παρτι του Red Hen Press σε μαι αποσταση καμιας.. ωρας με το αυτοκινητο.
Η Μητερα Σταχτη θα βγει το 2010 και ηδη συζητουν για την διανομη...
Εχουν μια άλφα οργανωση οι ανθρωποι...
ΥΓ. Μια γενικη παρατηρηση. Στην αμερικανικη κοινωνια αιωρείται εμφανως ενας φόβος. Ειανι ο φόβος του Αλλου, ο φόβος καποιας καταστροφής, ενας πυρηνικός φόβος που κανει το ολο συστημα να λειτουργει δυνητικα. Ολη η ζωη σχεδον ειναι οργανωμενη ως αμυνα για πιθανα κακα, μια διαρκης απαντηση στον νομο του Μερφι. Αμα συμβει αυτό πρέπει να κανεις εκεινο. Και φυσικα η σταση του πολιτη ειναι εν δυναμει αμυντικη σε οτιδηποτε, περιχαρακωση απενανατι στον δυνητικο εχθρο.
Ουσιαστικα ειναι μια συνεχης κατασκευη αφηγησεων τρομου, ετσι ωστε να ειναι ακνεις προετοιαμσμενος για όλα απο το να στραμπυλήξει το πόδι του μεχρι να προσγειωθούν οι εξωγ'ηινοι στην αυλή του.



Saturday, October 25, 2008

Jack Hirschman


Μες στην αυρα του Caffe Trieste

Με τον Jack Hirschman. Ο Τζακ ειναι ο poet laureate San Francisco, ενας υπέροχος ανθρωπος, καταπληκτικος ποιητης και θρυλος των γραμμάτων τςη Δυτικής Ακτής.
Εχει ζησει την ιστορια της Αμερικης στο πετσι του.
Τους Μπιτ, τα πανεπιστημια, την αντισταση στον πολεμο του Βιετναμ.
Ακτιβιστής, λογοτεχνης, ζωγραφος, δάσκαλος, μεταφραστης.
Καποια στιγμη οταν με ρωτησε τη μουσικη ακουω και του μιλησα για τον Τζιμ Μορισσον μου ειπε οτι τον ειχε μαθητη στο UCLA...
Ο Τζακ ειναι και μεγας φιλελληνας, μεταφραζει με τη βοηθεια των ελληνων του Λος Αντζελες του Δημητρη και του Θανάση ελληνες ποιητες, εμενε στην Υδρα στο σπιτι του Λέοναρντ Κοεν και το βαρδυ οταν γυρνουσαμε τραγουδουσε δυνατα στην Grant Street ( τον φημισμενο δρομο των μπιτ) Θεοδωράκη...
Ο Τζακ ειναι και αθεραπευτος μαρξιστης. Μαρξιστης στην Αμερική δεν ειναι κι ευκολο πραγμα. ¨Ομως πλεον θα χει και να αντιτασσει ενα επιχειρήματα για την καταρρευση του "υπαρκτου" μια και οτι ηταν για τον κομμουνισμό η πτωση του Τειχους του Βερολινου ειναι για τον καπιταλισμό η καταρρευση των τραπεζων... Τουβλα ειναι κι αυτα...

san francisco photos

Grand sreet...
old & new


the beat museum


beat light


Οδος Τζακ Κέρουακ... Καθετη στην θρυλική Γκραντ...


Old & new & $. Το ψηλό κτιριο ειναι το σημα κατατεθέν της πολης, το πρασινο κομψοτεχνημα , μολις αγοράστηκε απο τον Φρανσις Φορντ Κόπολα

Στο Μουσειο De Young, βόλτα με το φιλο Δημητρη και γερη συζητηση εφ ολης.


born to be wild


or not so