Tuesday, January 27, 2009

Slumdog millionaire

Έτυχε να δω πριν από κάποιες μέρες την ταινία του Ντάνι Μπόιλ Slumdog millionaire, το «Φτωχόσκυλο εκατομμυριούχος», όπως βλέπω να μεταφράζεται, η οποία όπως ξέρουμε είναι -και δικαίως-, υποψήφια για 10 Όσκαρ μαζί με κάποια άλλα συμπαθέστατα φιλμ που ωστόσο κατά την ταπεινή μου γνώμη δεν της φτάνουν ούτε στο μικρό της δαχτυλάκι.

Η ταινία βασίζεται σε ένα εξαιρετικό σενάριο που συνδυάζει την προσδοκία του κάθε ανώνυμου ανθρώπου όπως εκφράζεται μέσα από την παγκοσμιοποιημενη λαϊκή τιβί και παιχνίδια τύπου «Θέλεις να γίνεις εκατομμυριούχος», με την άγρια ιστορία ενηλικίωσης του Τζαμάλ, ενός ορφανού παιδιού μέσα στις φτωχοσυνοικίες της σύγχρονης Ινδίας. Τα κομμάτια που αποτελούν το φλας μπακ, εκτός από ένα ιδιοφυές μοντάζ διαθέτουν μια ανελέητη ομορφιά και μια απίστευτη αισθητική που σπάνια έχω τα τελευταία χρόνια. Ο σκηνοθέτης αλιεύει μαργαριτάρια μέσα από το βούρκο, ξαναζωγραφίζοντας τον Όλιβερ Τουίστ μέσα από την πολύχρωμη παλέτα της φτωχικής Ινδίας όπου τα ορφανά στρατολογουνται την νύχτα για να «προπονηθούν» ως ζητιάνοι, ενώ οι «Μεγάλες Προσδοκίες» παρέχουν την Εστέλα στο πρόσωπο της Λατίκα, του ερωτικού αντικειμένου του Τζαμάλ.


Μια ταινία που συνδυάζει το γκροτέσκο μιας ιστορίας του Ντίκενς βυθισμένης μέσα στις κάστες της Ινδικής κοινωνίας και την αφηγηματική δύναμη του Μπόλιγουντ. Ένα μείγμα παραμυθιού, κοινωνικού σχολιασμού και άρτχαους σινεμά και μαζί ένα λαμπρό μελόδραμα, είναι ένα φιλμ που θα συζητιέται για καιρό μετά την προβολή του.


Αν τα Όσκαρ θέλουν να λέγονται αξιοκρατικά, το «Φτωχόσκυλο» πρέπει να κερδίσει με περίπατο τα βραβεία καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας.

δημοσιευτηκε στο Εθνος 26.1.09

3 comments:

Θεόδωρος Γρηγοριάδης said...

Τελικά οι Εγγλέζοι περνάνε μια πολιτιστική Ινδική φάση.
Και το Μπούκερ σε Ινδό, με μια περίπου παρόμοια ιστορία, "νέος Ινδός αναζητάει καλύτερη τύχη", ξαναγράφοντας όμως το "Πέρασμα... στην Αγγλία".

χαιρετίσματα

θ

Alexis Stamatis said...

αν μιλαμε για "διακειμενικες" αναφορες, εδω εχουμε τις Μεγαλες Προσδοκιες, τον Ολιβερ Τουιστ και ολοκληρο το Μπολιγουντ. Οι δημιουργοι σημερα ανα τον κοσμο "παιζουν" με τα κειμενα με τις αναφορες. Εξ αλλου αυτο βρε θοδωρε δεν ειναι η τεχνη, ενα ατελειωτο παλιμψηστο...
Παντως αυτο ειναι ενα εξαιρετικο φιλμ. Το Μπεντζαμιν Μπατον, ο δρομος της επαναστασης και τα αλλα οσκαρικα ειναι κατα τη γνωμη μου πολυ μετρια και με το ματι μονο στο ταμειο. Ειδα βεβαια και το μισο Γκραν Τορινο που ειναι εξαιρετικο.

Alexis Stamatis said...

μολις εμαθα οτι πεθανε ο Τζον Απνταικ... εξαιρετικος συγγραφεας.