Wednesday, December 18, 2013

Στιγμές από παλαιότερη συνάντηση της Λέσχης Ανάγνωσης.

 Στην συντροφιά μας ο συγγραφέας Αλέξης Σταμάτης. Σχολιάζουμε το βιβλίο του "ΜΠΑΡ ΦΛΩΜΠΕΡ"


Το βιβλίο του Αλέξη Σταμάτη
Μπαρ Φλωμπέρ

Photo
Παρουσιάζουν
οι κ.κ. Νατάσσα και Μυρτώ Κακαρούνα.

Μπαρ Φλωμπέρ , σύγχρονο μυθιστόρημα, με θέμα που ξεφεύγει από τα τετριμμένα και τα συνήθη των ημερών μας. Στην ουσία είναι ένα μυθιστόρημα μέσα σε ένα άλλο μυθιστόρημα. Ο κεντρικός ήρωάς του, ο Γιάννης, γόνος γνωστής αθηναϊκής οικογένειας, τύπος αντισυμβατικός, παρ΄ ότι έχει ολοκληρώσει τις σπουδές του, βρίσκεται ακόμη σε φάση υπαρξιακής αναζήτησης. Μεγαλώνοντας «σε ένα σπίτι όπου ο τοίχος ήταν συνώνυμος με τη βιβλιοθήκη», αρθρογραφεί σε διάφορα περιοδικά και εφημερίδες με απώτερο σκοπό την κατάκτηση του μεγάλου του πάθους, που είναι η συγγραφή.
Ωστόσο βοηθάει τον πατέρα του, γνωστό συγγραφέα της εποχής, στη συγγραφή της αυτογραφίας του. Έτσι όταν ένα βράδυ κατεβαίνει στο υπόγειο να καταγράψει τα κείμενα φιλόδοξων συγγραφέων που φιλοξενούνταν στα ράφια του πατρικού του, βρίσκεται μπροστά σ΄ ένα χειρόγραφο, «Ήταν ένα μοβ ντοσιέ τυλιγμένο με μπλε κορδέλα» . Στην πρώτη σελίδα ήταν γραμμένος με χοντρό μαύρο μαρκαδόρο, ο τίτλος, ο συγγραφέας και η ημερομηνία, «Μπαρ Φλωμπέρ», του Λουκά Ματθαίου, Αθήνα 1975». Ο Γιάννης, θα το διάβαζε απνευστί σε μία νύχτα.
« Ήταν μόλις η πρώτη ανάγνωση, θα το διάβαζα ξανά και ξανά, γιατί αυτό που είχα μπροστά μου δεν ήταν μια ιστορία, ήταν σαν κάποιος να είχε βυθίσει μια βελόνα στο αίμα μου και να είχε τραβήξει τα συστατικά του πιο προσωπικού μου σύμπαντος, πραγμάτων που ούτε ο ίδιος δεν υποψιαζόμουν ή, καλύτερα, που είχα φωλιάσει στις πιο μυστικές κρύπτες της ύπαρξής μου. Ήταν σα να΄ χα κοιτάξει την ψυχή μου κατάματα».
Τελειώνοντας το χειρόγραφο τα πάντα είναι διαφορετικά για τον ήρωα, προσελκύεται από τη μαγεία της γραφής του Λουκά Ματθαίου, προβληματίζεται από τον τρόπο σκέψης, ενώ μια βαθύτερη εσωτερική ανάγκη, που αργότερα θα ανακαλύψει, τον ωθεί στην έρευνα για το τι απέγινε αυτός ο άνθρωπος και γιατί το βιβλίο του δεν εκδόθηκε ποτέ.
Σε αυτό το σημείο ο συγγραφέας μας δίνει την ευκαιρία να προβληματιστούμε για την εξέλιξη της υπόθεσης, με την εμφάνιση της μητέρας του ήρωα η οποία με την ελαφρώς αμήχανη συμπεριφορά της αφήνει στον αναγνώστη την αίσθηση, ότι όχι μόνο γνώριζε τον συγγραφέα του χειρογράφου, αλλά και ότι πίσω από αυτό κρυβόταν κάποιο μυστικό.
Έτσι ενώ ο αναγνώστης, θα πίστευε ότι ο δρόμος της αναζήτησης του ήρωα θ΄ ακολουθούσε πιο γνωστά μονοπάτια, ο συγγραφέας κάνει το μεγάλο άλμα, εκπλήσσοντάς μας και δρομολογώντας την πλοκή σε ένα ταξίδι συνεχούς αναζήτησης. Ο αναγνώστης ταξιδεύει μαζί του, ονειρεύεται, μαγεύεται από τον κόσμο της λογοτεχνίας, γυρίζει πίσω στην εποχή της γενιάς των «μπητ», μέσω του ποιητή Άρλοντ Χάνσεν.
Ο Γιάννης Λουκάς, βυθίζεται στα έγκατα του χειρογράφου, αποκωδικοποιώντας τον τίτλο ΜΠΑΡ – ΦΛΩ – ΜΠΕΡ , ΜΠΑΡΤΣΕΛΟΝΑ– ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ- ΜΠΕΡΛΙΝ , και ξεκινά την περιπέτειά του συλλέγοντας πληροφορίες προς αναζήτηση του Λουκά Ματθαίου με πρώτο προορισμό την Βαρκελώνη. Γνωρίζει σημαντικά πρόσωπα της ισπανικής κοινωνίας, μυστικά , ίντριγκες, βάζοντας ακόμη και την ίδια του τη ζωή σε κίνδυνο.
Ακολουθεί τον γρίφο που ξεδιπλώνεται σιγά -σιγά και πηγαίνει στη δεύτερη πόλη τη Φλωρεντία. Τα γεγονότα και οι εκπλήξεις παρά πολλές. Ενώ ο Γιάννης βαδίζει στα χνάρια του ήρωα, πηγαίνει στον τρίτο προορισμό το Βερολίνο, όπου οι αποκαλύψεις κορυφώνουν την αγωνία του αναγνώστη για την εξέλιξη της ιστορίας , ενώ παράλληλα ζει με τον ήρωα την κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων.
Η πλοκή της υπόθεσης, φέρνει τον Γιάννη πίσω στις ρίζες του, την Ελλάδα και συγκεκριμένα στην ορεινή Αρκαδία, σχεδόν σίγουρος πια, πως εκεί, θα συναντήσει το υποκείμενο της οδύσσειάς του.
Με αστυνομικό δαιμόνιο και μαθηματικούς υπολογισμούς επιστρέφει στην Ιθάκη του, η λύση έρχεται σχεδόν μόνη της, ένα σωματικό ελάττωμα, το ανεπαίσθητα μακρύτερο χέρι, και ύστερα θα έρθει η λύτρωση, οι γρίφοι θα λυθούν, τα υπαρξιακά θα απαντηθούν και το πολυπόθητο μυθιστόρημα θα ξεκινήσει να γράφεται.

Το Μπαρ Φλωμπέρ, διαβάζεται με μια ανάσα, μυθιστόρημα όπου κρατάει το ενδιαφέρον του αναγνώστη αμείωτο, προδοσία, κλοπή, απόπειρες δολοφονίας, έρωτας, ζωγραφική, λογοτεχνία, μέρη ονειρικά, συναντήσεις- ευρέσεις μετά από χρόνια, εξαφανίσεις δίχως σημάδια, οδηγούν τον ήρωα στην ανακάλυψη της αλήθειας της πραγματικής του ταυτότητας .
Ο αναγνώστης συνταξιδεύει με τον ήρωα στις κοσμοπολίτικες διαδρομές, εισβάλει στον κόσμο της φιλοσοφίας, της ζωγραφικής, της λογοτεχνίας, ενώ υπαρξιακές και ψυχολογικές αναζητήσεις ικανοποιούνται.
Σημειώσεις….
Ο αμερικανός ποιητής 'Αλαν Άνσεν είναι ο Ρόλλο Γκρεμπ στο "On the Road" του Κέρουακ, ο AJ στο "Γυμνό Γεύμα" του Μπάρροουζ, ο Νταντ Ντεφόρμ στο "American Express" του Κόρσο αλλά και ένας από τους ήρωες του "Μπαρ Φλωμπέρ", του δικού μας Αλέξη Σταμάτη που μιλώντας στο greekbooks.gr, "αποκαλύπτει": «Ο Άρνολντ Χάνσεν είναι ο γνωστός ποιητής της γενιάς των μπιτ Άλαν Άνσεν, ο άνθρωπος που δακτυλογράφησε το "Naked Lunch" του μπιτ συγγραφέα Ουίλιαμ Μπάροουζ και υπήρξε γραμματέας του μεγάλου ποιητή Ώντεν. Τον Άνσεν τον γνώρισα στο σπίτι του στον Λυκαβηττό, ήταν μία αλησμόνητη μορφή»
Επίσης ο όρος «μπητ» εισήχθη στον λογοτεχνικό κόσμο από τον Τζακ Κέρουακ περίπου το 1948 . Η Μπητ γενιά θεωρείται πως δεν έδωσε απλά ένα νέο ύφος στην αμερικανική λογοτεχνία αλλά προκάλεσε μια γενικότερη εξέγερση ενάντια στις κοινωνικές συμβάσεις της συντηρητικής κοινωνίας της δεκαετίας του '50. Αξίζει να σημειωθεί πως την εποχή εκείνη κυριαρχούσε στην κοινωνική ζωή η έννοια του αμερικανικού ονείρου. Η απόκτηση υλικών αγαθών είχε αναχθεί σε απόλυτο ιδανικό ενώ παράλληλα το ψυχροπολεμικό κλίμα ευνοούσε την καταδίκη κάθε μη συμβατικής συμπεριφοράς.» Ένα απόσπασμα του Τζακ Κερουακ από τη εισαγωγή, του έργου «στο δρόμο» ενός από τα σπουδαιότερα έργα του έλεγε:
«Οι μόνοι άνθρωποι που υπάρχουν για μένα είναι οι τρελοί, αυτοί που τρελαίνονται να ζήσουν, τρελαίνονται να μιλήσουν, τρελαίνονται να σωθούν, που ποθούν τα πάντα ταυτόχρονα, αυτοί που ποτέ δε χασμουριούνται ή λένε έστω και μία κοινοτοπία, αλλά που καίγονται σαν τα μυθικά κίτρινα ρωμαϊκά κεριά, που σκάνε σαν πυροτεχνήματα ανάμεσα στα αστέρια κι από μέσα τους ξεπηδά το μπλε φως της καρδιάς τους, κι όσοι τους βλέπουν κάνουν: Αααα!!!! με θαυμασμό».


Ο Αλέξης Σταμάτης, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και έκανε μεταπτυχιακά Αρχιτεκτονικής και Κινηματογράφου στο Λονδίνο. Έχει γράψει 20 βιβλία.
• Το πρώτο του μυθιστόρημα, "Ο έβδομος ελέφαντας" (Κέδρος, 1998), εκδόθηκε στη Βρετανία.
• Το "Μπαρ Φλωμπέρ" (Κέδρος, 2000) εκδόθηκε σε Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Σερβία.
• Η "Αμερικάνικη φούγκα" (Καστανιώτης, 2006) κέρδισε το Διεθνές Βραβείο Λογοτεχνίας του Αμερικανικού Ομοσπονδιακού Ιδρύματος Τεχνών.
• Η "Μητέρα Στάχτη" (Καστανιώτης, 2005) εκδόθηκε σε ΗΠΑ και Τουρκία.
• Το πρώτο του παιδικό μυθιστόρημα, "Ο Αλκης και ο λαβύρινθος" (Καστανιώτης, 2009), τιμήθηκε με το Πρώτο Βραβείο του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου.
• Έχει δημοσιεύσει 6 ποιητικές συλλογές. Για τη δεύτερη συλλογή του, "Αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων" (2003), του απονεμήθηκε το 1994 από τον Δήμο Αθηναίων το Πρώτο Βραβείο Ποίησης στη μνήμη Ν. Βρεττάκου.
• Ο μονόλογός του "Τελευταία Μάρθα" παίχτηκε το 2008 στο "Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας". Δύο μονόλογοί του με τίτλο "Γένεση" ανέβηκαν το 2009 στο "Θέατρο Χώρα". Το θεατρικό του "Δακρυγόνα" ανέβηκε το 2010 στο "Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας".
• Επιπλέον το μυθιστόρημα «σκότωσε ότι αγαπάς θα ανέβει σε διασκευή από τον Αλέξη Σταμάτη, τον Φεβρουάριο , στη Β΄ Σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κεφαλλήνιας.
• Το τελευταίο του μυθιστόρημα "Κυριακή" κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Καστανιώτη, το 2011.
Έχει αντιπροσωπεύσει πολλές φορές την Ελλάδα σε διεθνή λογοτεχνικά συνέδρια
Alexis Stamatis C

No comments: