Saturday, August 7, 2010

Η αβάσταχτη ψευδομελαγχολία του διαδικτύου

Μπροστά στην οθόνη δεν υπάρχουν ρίσκα. Ο χωροχρόνος αλλοιώνεται, η γλώσσα κονιορτοποιείται, η εικόνα μεταλλάσσεται. Το προφίλ ενός χρήστη είναι ένας θραυσματικός άυλος πίνακας, ένα δάσος συμβόλων, μια συνήθως κοινότοπη παράσταση in progress, μια συχνά επικολυρική ψηφιακή περφόρμανς από την οποία φυσικά απουσιάζει ο ίδιος ο πρωταγωνιστής. Ταυτόχρονα το φ.μπ. επαναλαμβάνει τον εαυτό του όπως στα μεσημεριαναδικα. Το φεισμπουκ ασχολειται γιατί δεν πρέπει να υπάρχει φεσιμπουκ, ή πως αλλιως θα ταν, η τι λεει ποιος σε ποιον κλπ .
Κι όλοι μαζι κλαίνε και οδύρονται για την...χαμένη ουσία μέσα από το προϊστορικό κάδρο του πρώτου επιπέδου. Εκείνης της απίθανα πληκτικής ρητορικής όπου «τετριμμένα», μηδενικού ανασταστοχασμου πρωτόλεια εκτοξεύονται με άκρατη σπουδαιοφάνεια. Δεν υπάρχει χειρότερος, πιο μπασταρδεμένος συνδυασμός από τη επικολυρική ντουντούκα. Που είναι και «ολίγον ευαίσθητη».., και «ολίγον επαναστατική»…
Του στιλ «Α τι μόνοι είμαστε Τίνα μου», «Ναι είμαστε πολύ μονοί Γιώργο μου» και «Α, πόσο ποσό φοβόμαστε την έκθεση Μαρία μου.. πως μ ας ε κ α ν α ν έτσι » κι αλλά τέτοια άτολμα, συντηρητικά και γεροντίστικα από νέους ανθρώπους σε τρελαίνουν πραγματικά με την παντελή έλλειψη νεύρου, διάθεσης δράσης και γοητείας σκέψης. Μια ατέρμονη παρέλαση ημιθανών και χιλιοεπαναλαμβανομενων φράσεων από ένα όχι μικρό δυστυχώς κομματι, μιας κατά τα αλλά πολύ ενδιαφέρουσας γενιάς της οποία το μάχιμο κομμάτι έχει αφήσει τις κλάψες και δρα, σκέφτεται, προσπαθεί να βρει λύσεις...
Τι μόνος ρε φίλε; Κάνε κάτι αντί να αναδιπλασιάζεις τη γκρίνια και το μελό… «Αχ η κοινωνία Λιάνα μου δε μ’ αφήνει»… Κι όλα αυτά, κομεντ στο κομεντ, μια γιγαντωση χαζοχαρουμενιας από το κομματι εκεινο που περιμένουμε τα καλυτέρα. «Ναι αλλά η ζωή Μάνο μου… η μοναξιά»...
Δεν είναι γενιά φόβου αυτή – αυτό το κομμάτι τουλάχιστον, το συγκεκριμένο. Είναι γενιά τεμπέληδων, βολεμένων στην πολιτιστική ένδεια που παράγει η εποχή, που τους έχει έρθει ταμάμ στην νωθρότητα. οι οποίοι αντί ν ανοίξουν μάτια και αυτιά στη ζωή, τα κλείνουν στη βλεφαρόπτωση των πίξελ και εχουν ανάγει την αυτολύπηση ως παντιέρα. Γέροι πριν της ώρας τους, όχι από συσσωρευμένο άλγος, όχι από εργατοωρες κοπιαστικής μελέτης η δράσης, αλλά από έλλειψη νεύρου, ρίσκου, τόλμης, διάθεσης να παίξουν, να χάσουν, να κερδίσουν, να μάθουν, να καταλάβουν, να ζήσουν... Δε μπορείς να διαβάζεις κάποιον είκοσι χρόνια μικρότερο και να χασμουριέσαι -το αντίθετο έπρεπε να συμβαίνει.
Κοιτάξτε: Αν κάτι καλό κάνει αυτό ο χώρος είναι πως σου προσφέρει ένα κομμάτι για να εκφραστείς δημόσια. Γράψε λοιπόν, στύψε το μυαλό σου κι αντί να κινείσαι μεταξύ κλαψουρίσματος με γαρνιτούρα «φλου αριστικ» επαναστατικότητας, βγάλε έστω και μια πρωτότυπη σκέψη, ένα ενδιαφέρον σχόλιο. Και παράδοξο να ναι και αιρετικό, και «λοξό» και αστείο να ναι και ότι θες αν είναι. Απλά β γ ά λ ε κάτι αυθεντικό από μέσα σου. Από εσένα. Αληθινό. Όχι επανάληψη της κοινοτοπίας. Απείθεια ναι. Αντίδραση ναι. Αλλά αυθεντική ρε γαμώτο. Όχι αναμάσημα όχι στολίδι. Κάποιοι τρίβουν τα χεριά τους με την αποχαύνωση αυτή. Πριν από σαράντα χρονιά σε κοίμιζαν αλλιως, τώρα σε κοιμίζουν έτσι. Κι εσύ νομίζεις ότι «εκφράζεσαι.
Η σύγχρονη συγκυρία παρέχει απίστευτο υλικό για κάποιον που έχει τι δυνατότητα να δει. Συμβαίνουν απίθανης περιπλοκότητας πράματα, εξαιρετικά σύμπλεκα και σοβαρά, τα οποία σε πενήντα χρόνια θα αναλύονται φύλλο φτερό από τα φωτεινά μυαλά του μέλλοντος. Της τρελής γίνεται στο υπόστρωμα. Από τις πιο άγριες, ενδιαφέρουσες, αντιφατικές εποχές. Με μια διαφορά: δεν είναι προφανής. Αφορά το σύνολο της δράσης του ανθρώπου στο πλανήτη, όχι μονό την κακή πολυεθνική η τον διεφθαρμένο πολιτικό. Αφορά το όλο ζήτημα με το ζώο-άνθρωπος.
Όσοι μένουν ακόμα στο επικολυρικό τρένο του στιλ «η ζωή είναι δύσκολη.. και η μοναξιά.. » το χάσανε το παιχνίδι και δια βίου… Όσα συμβαίνουν σήμερα δεν είναι «φωναχτά». Και όσα ακούγονται φωναχτά δεν εκείνα που κάνουν εκείνα που συμβαίνουν να συμβαίνουν.
Έχει πολύ μα παρά πολύ ψωμί το πράγμα στα εντόσθια. Απλά επιζητά τα μυαλά εκείνα που θα προσπεράσουν το πρώτο πλάνο, το.. «αχ και βαχ…» και τις μοναξιές και τις ψευδομελαγχολίες. Τα μυαλά εκείνα θα διαβάσουν, θα ακουστούν, θα ζήσουν, θα ρισκάρουν… Και βασικά θα πράξουν. Όπου και να βρίσκεται ο καθείς. Η λύση δεν είναι να εφοδιάζεται κάποιος με δυο τσιτάτα και να βαράει ντουφεκιές ψευδοκατηφειας στο ψαχνό κι ύστερα να γίνονται όλοι ένας χορός οπερετικής τραγωδίας του στιλ «κοίτα με ποσό δεν μπορώ να επικοινωνήσω, πως έχω κλειστεί έτσι στην οθόνη, κλαψ, κλαψ». Η λύση είναι να στρωθεί ο καθένας στο χώρο του και να παράγει έργο. Είτε είναι το νεουβριδικο αυτοκίνητο, είτε η εναλλακτική παράσταση, είτε το τραγούδι που θα τα πει αλλιως, είτε η χαρά που θα δώσει στον άνθρωπο του , είτε το φαί που θα προσφέρει στο παιδί του. Και για όσους πενθούν για τη χαμένη επαφή, ας αφήσουν τις ευκολίες. Επαφή σημαίνει απέκδυση από το Εγώ και άνοιγμα στον Άλλον. ‘Η το κανεις είτε όχι. Αλλιώς... τσιτάτα στο φ.μπ.
Ένα διδάσκει αυτή η εποχή: τέρμα αυτά τα αστειάκια. Πάμε παρακάτω Δράση. Αλήθεια. Άνοιγμα. Ψάξε φίλε γύρω και πίσω από τα πράγματα. Γράψε κάτι που θα με κάνει και θα σε κάνει λίγο καλύτερο. Μη μου λες διαρκώς το τίποτα με γαρνιτούρα, μη μου λες ότι ξέρω από το γυμνάσιο με άλλα λόγια. Κάνε την πτήση σου. Η αλλιως κόψε τη σύνδεση και Get a life ! Τουλάχιστον ακόμα και η πιο μπανάλ ατάκα του ταξιτζή έχει αιμάτινο αντίτιμο.

1 comment:

² said...

Η ΑΒΑΣΤΑΧΤΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΤΩΝ ΚΛΙΣΕ

Δε μας χέζεις ρε Νταλάρα; Η δικιά σου η γενιά μας έκανε έτσι. Οι άνθρωποι είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εποχής που τους δημιούργησε. Έχεις τοσο μεγάλη δυσκολία να αφουγκραστείς την εποχή μας που νομίζεις ότι κατακρεουργώντας τα υποκείμενα της, θα νιώσεις καλύτερα. Και στην τελική, εσύ τι κάνεις; Που ήσουν όταν το δεκέμβρη κάναμε επανάσταση; Μήπως νομίζεις ότι είσαι καλύτερος, είσαι ό,τι φτύνεις και βρίζεις όσα θες να ξορκίσεις, γαρνίροντας το τίποτα, και τα βιβλία σου είναι μόνο για προσάναμα. Όλη μέρα πατάς κουμπάκια. Το τέικ εγουέι μέσατζ οφ γιόρς και φουντ φορ θόουτ είναι "do as Ι say, don't do as Ι do". Δε ξέρεις τι σου γίνεται και μισείς τα άντερά σου. Μάθε ότι ο ελιτίστικος ναρκισσισμός και η περιχαράκωση σε κλειστά πνευματικά Γκουαντάναμο, κάθε άλλο παρά μαρτυρά συμφιλίωση με τον εαυτό μας που είναι βασικό συστατικό της ανθρώπινης ύπαρξης. Το πνεύμα, όπου υπάρχει δεν έχει ανάγκη απο μκροαστισμούς. Μάθε να είσαι γενναιόδωρος, γαληνεύει τις ψυχές και την ίδια στιγμή αφήνει χώρο για το απαιτούμενο μίσος, αν μ'εννοείς. Get a life, ρε σχεδόν διάσημε κωλόγερε -γκέγκε;